banner weblog grethilde

banner weblog grethilde

dinsdag 1 november 2011

nostalgisch ondergoed

De dagen worden korter en de koude nachten komen eraan. Tijd voor een blogje over ouderwets ondergoed. 

Een tijdje geleden kreeg ik een “oud” gebreid hemdje van een vriendin. We zijn allebei liefhebber van mooi breiwerk. In zijn eenvoud vind ik dit een mooi oud stukje handwerk. Het bovenstukje van het hemdje is gebreid in een gerstekorrel en het randje is gehaakt met een picot-randje.


Toen ik het hemdje in mijn handen had dacht ik terug aan mijn oude Tante Meta die vroeger voor mij hemden (nee, ze prikten niet ;-) en kniekousen breide in een ajourmotiefje.
Ik herinner me nog dat er bovenin de kniekous een omslagje zat waardoor een elastiekje werd geregen zodat de kousen niet af zouden zakken. Ik vond ze prachtig en in mijn herinnering droeg ik ook geen andere kousen dan die van tante Meta. Deze lieve tante - die ongetrouwd bleef- inspireerde mij om dit ondergoed te breien.
                                                                                                                

Ik zie haar nog bij ons aan de ronde tafel zitten. Woensdagmiddag kwam ze bij ons om verstelwerk te doen en altijd kwam er een ovaal zilveren doosje uit haar tas met lekkere snoepjes waaruit we dan eentje uit mochten kiezen… Zo lekker! De liefde waarmee ze voor ons verstelde en handwerkte draag ik zo in mijn herinnering mee. 

Het patroontje voor het gebreide hemdje en broekje kun je HIER (door te klikken op deze link) vinden. Het ondergoed is voor een pop van ongeveer 35 cm lengte.
                                                                                                     

Voor het ondergoed koos ik breikatoen voor pen 2/ in de kleur ecru 3061.


Op http://www.zonnekindpoppen.nl/ kun je meer lezen over deze “zonnekind” poppen. Je vindt op deze site ook een cd rom (gratis te downloaden) met een basishandleiding over  poppen maken, kleding, breipatronen,  technieken en materialen die gebruikt zijn. Een mooie site om te bekijken en te lezen!
                                                                                                              

De oude knoopjes vond ik op een brocante dag van Toytoy in Meeden.  Toen ik de knoopjes kocht werd ik attent gemaakt op de tekst die op de kaart stond: unzerbrechlich und mangelfest. Een herinnering aan de degelijkheid van vroeger. Deze knoopjes gebruik ik voor de sluiting van het poppenhemdje.


Het was erg leuk om tussen alle brocante spullen te snuffelen tussen oude meubelen, emaille, serviesgoed. De spullen zijn allemaal uitgestald in een oude rentenierswoning uit 1870 in een idyllisch dorpje op het Groninger platteland. De koffie met appeltaart was heerlijk en om het nog completer te maken: uit de koffergrammofoon klonk een muziekje. Tja, heel even leek het alsof hier de tijd heeft stil gestaan…


11 opmerkingen:

  1. Dag Grethilde
    Ik heb genoten van je blog. Het ondergoed roept herinneringen op uit mijn jeugd. Mijn oma had deze modellen in het kabinet liggen. Ik ga ze ook breien.
    Groeten Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige hemdjes, ik wilde dat alles nog zo mooi gemaakt werd. Groet, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Grethilde,
    Er is maar 1 woord voor: Prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Grethilde, mooi mooi en nog eens mooi. Ik zou zelf wel zo'n hemd willen hebben van een mooie naturel katoen... Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grethilde wat een prachtig log! Ontroerend het verhaal over je tante en wat een prachtige herinnering is dit. Ook door haar voorbeeld ben je nu bezig met de dingen die je maakt. Wat een prachtig cadeau is je patroon van het hemdje en broekje en ik moet meteen denken aan het babyhemdje dat hierop lijkt en wat mijn moeder voor mijn geboorte maakte, ik heb het nog steeds....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via Google vond ik het patroon van dit hemdje, ik heb het gekopieerd om voor Huggie, mijn reisbeer te breien. Dank je voor het patroontje!
    Fijne dag, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat Huggie nu een hemdje krijgt! Geef hem maar een lieve knuffel van mij...
      groetjes Grethilde

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  7. Ik wilde mijn zonnekindpop een zomers hemdje geven, dank je voor de link naar het patroon. Leuk om te doen denk ik!
    Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuk patroon, ik heb deze winter nog de kousjes gebreid , het was een groot succes vvel plezier met je hobbys jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi!
    Ik heb dit soort hemdjes vroeger ook nog wel gedragen, borstrokjes noemden we ze, of is dat Gronings?
    Dank je voor het delen en wat een superleuke blog heb je.
    Ik ben je gaan volgen!
    Groetjes,
    Lineke

    BeantwoordenVerwijderen