banner weblog grethilde

banner weblog grethilde

vrijdag 30 september 2011

Beatrix Potter

Wie is niet verliefd op de prachtige verhalen en illustraties van Beatrix Potter? Jaren geleden kreeg ik dit prachtige boek: “Alles over Pieter Konijn; een kijkje in de wereld van Beatrix Potter” 





Een boek over het leven van Beatrix Potter en haar passie voor het tekenen en schrijven van verhalen. Beatrix werd geboren op 28 juli 1866 in Londen.  Als kind al was Beatrix Potter dol op dieren, boeken en illustraties en ze begon al heel jong zelf te tekenen. Ze had een gelukkige jeugd en samen met haar broer hield ze konijnen, muizen, vogels, een vleermuis, een kikker, hagedissen en een schildpad. Twee konijnen waren haar lievelingsdieren: Benjamin en Peter.
Een bladzij uit de bundel met alle verhalen van Beatrix Potter het verhaal van Minetje Miezemuis.




Beatrix leerde zichzelf veel door de anatomie en het gedrag van huisdieren te bestuderen en daar gedetailleerde schetsen van te maken. In 1893 schreef Beatrix aan een kind een verhaal over heel een stout konijn. “Lieve Noel, ik weet niet wat ik je moet schrijven, dus zal ik je een verhaaltje vertellen over vier konijntjes: Flopsie, Mopsie, Wipstaart en Pieter.”  Dit werd haar eerste boek, “Het verhaal van Pieter Konijn”. Het was onmiddellijk een succes en dat bleef het ook. De verhalen van Pieter Konijn veroverden vele kinderharten en ook dat van mij.




Het succes leidde tot nog meer verhaaltjes en zo ontstonden: Minetje Miezemuis, Twee stoute muizen, Eekhoorn Hakketak, Vrouwtje Plooi, Jozefien Kwebbeleend en vele andere dieren die in haar boekjes tot leven kwamen.

 Een paar maanden geleden zag ik in de kinderboekwinkel  de Toverlantaarn deze verhalenbundel. Ik kon het niet laten liggen en kocht deze mooie uitgave met alle verhalen van Beatrix Potter verzameld in een bundel.




Een heel mooi boek om te lezen en te bekijken! Voor mij een inspiratie om Familie Muis en Familie Eekhoorn te ontwerpen.



     
De verhalen van Timmie Tuimelaar, Eekhoorn Hakketak en Minetje Miezemuis zijn klassiekers en heel geschikt om voor te lezen bij de muisjes en het Muizenhuis en de eekhoornfamilie in het Boomhuis.


   
    

Minetje heeft maar een zorg: hoe krijg ik mijn huisje schoon? Ze begint aan de voorjaarsschoonmaak die veertien dagen duurt. Ze veegt en schrobt en stoft; ze wrijft de meubels met bijenwas en poetst haar tinnen lepels op. Het beddengoed wordt gelucht en de was hangt aan de waslijn te wapperen. Toen alles schoon was dronken ze met de hele familie honingdauw uit eikendopjes… mmm… zo lekker.


   
    
Familie Eekhoorn heeft zijn intrek genomen en woont in een holletje in de grote eikenboom.




Familie Eekhoorn en Familie Muis beleven vele avonturen.




Een liedje van een veldmuis dat je erbij kunt zingen is: “Een veldmuis vond in ’t beukenbos een lege notendop”. Een liedje met bladmuziek van Familie Eekhoorn vind je op www.grethilde.nl 


Kinderen kijken graag naar een kleine voorstelling.  De verhalen van Minetje Miezemuis, Eekhoorn Hakketak en Timmie Tuimelaar lenen zich er goed voor. Je kunt een tafereeltje maken (op een tafel) en de muisjes en de eekhoorntjes uit het boek gebruiken om een voorstelling te geven en het verhaal uit het boek na spelen.



Of laat de muizenfamilie tevoorschijn komen… en uit het koffertje stappen… wat zouden ze allemaal te vertellen hebben? Uit onderzoek is gebleken dat het voor kinderen die moeite hebben met leren lezen of een taalachterstand hebben het erg stimulerend kan werken om het verhaal voor te lezen en na te laten spelen.
Ook muisjes leren lezen…de M van Muis.



Fantastisch om te zien hoe kinderen kunnen opgaan in hun spel. In gedachten zie ik voor me hoe ze met de familie Muis en de familie Eekhoorn allemaal avonturen beleven. De kleine muisjes worden naar bed gebracht en ondergestopt. Moeder leest nog een verhaaltje voor het slapen gaan en zingt een liedje…slaap muisje slaap…



Spelenderwijs wordt hun taal en woordenschat uitgebreid. Als we de wereld van het kind binnen gaan krijgen ze een prachtige kans om hun de liefde voor het boek en het leren lezen te laten ervaren en te ontwikkelen.





De muizenkindertjes liggen in hun bedjes van vilt. Het hele huisje is schoon. Moe van al het werken valt Minetje Miezemuis in haar schommelstoel in slaap.





Wil je de muisjes of de eekhoorntjes maken?  Voor een patroonboekje zie www.grethilde.nl
Familie Muis en het muizenhuis is te zien vanaf 9 mei 2011 in de Kinderboekhandel de Toverlantaarn De kelders 25  in Leeuwarden.




1 opmerking:

  1. Dag Grethilde, het was weer erg leuk binnenkomen op je weblog. Mijn kinderhart werd direct weer aangesproken door je mooie header en daarna door de prachtige plaatjes van Beatrix Potter. Ik heb ook je prachtige muizenverhaal in hun vilten wereldje weer gelezen, maar helaas kon ik daar geen reactie achterlaten, dus doe ik het hier. Ik sta weer versteld van de mooie vilten muisjes en hun schat van een huis, van alle details die te zien zijn in en om het huisje en van het enige verhaal erbij. Ik was altijd al dol op de verhalen en tekeningen van Jill Barklem, dus je begrijpt hoe jouw muizenwereld me aanspreekt. Echt geweldig mooi! Fijn dat je weer een nieuw logje hebt geschreven. Hartelijke groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen