banner weblog grethilde

banner weblog grethilde

woensdag 13 april 2016

Stoere houten ladders



Nieuw in de webshop:houten ladders en touwladders.

De ladder heeft een stoere uitstraling omdat hij van takken is gemaakt. De ladder is 18 cm hoog; en de breedte van de ladder aan de onderkant is 9 cm 
en aan de bovenkant 5 cm.

De touwladder is 5 cm breed en 28 cm lang.


Omdat de ladders handgemaakt zijn kunnen ze in afmeting onderling iets verschillen.

De spijkertjes die ik voor de ladders nodig had kocht ik bij
Auke Rauwerda.


Auke Rauwerda is een "winkel van Sinkel" met een bijzondere geschiedenis.


Auke Rauwerda begon in 1932 in Leeuwarden een handel in klompen, schoonmaak- en huishoudelijke artikelen. In de loop der jaren groeide deze winkel uit tot een labyrint van panden, waarin een bijna onbegrensde voorraad ligt opgeslagen. Borstels en ragers, ijzerwaren, ladders, droogrekken, olielampen,hang en sluitwerk, klompen, mattenkloppers, gereedschap,...en nog veel meer!
Er is zelfs een boek uit gekomen met prachtige foto's waarin de geschiedenis van deze nostalgische winkel wordt beschreven.
Het boek Auke Rauwerda - Liever kleine baas dan grote knecht doet verslag van de ontwikkeling van dat kleine winkeltje tot een zaak die een begrip is tot ver buiten de grenzen van Friesland. 



Terwijl ik achter de houten toonbank in de winkel sta te wachten haalt Auke Rauwerda uit een van de houten laatjes de spijkertjes tevoorschijn!



O, ja...hoeveel spijkertjes ik wil? Even later verdwijnen er zo'n kleine 500 spijkertjes in een bruin papieren zakje. 


Terwijl ik de spijkertjes in de ladder tik bedenk ik me hoe bijzonder het is dat er nog zo'n winkel bestaat waar niet alleen de sfeer van vroeger hangt maar ook kwaliteit geleverd wordt. Het is ook net alsof de spijkertjes uit het papieren zakje wat fijner wegtikken dan uit een plastic doosje....


De houten ladder €2,75 en touwladder €3,75 kun je HIER vinden in de webwinkel.
De touwladder kan heel mooi onder het eekhoornhuisje of aan de boom hangen. 

Zoals je ziet heeft vader eekhoorn al een ladder in gebruik....

1 opmerking:

  1. Wat een mooi verhaal, jammer dat dit soort winkels bijna allemaal verdwenen zijn.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen